CALDERÓN-ALMENDROS, I. (2018). Deprived of human rights. Disability & Society, 33(10).
Abstract
In June 2018 the United Nations Committee on the Rights of Persons with Disabilities published a report on the educational system in Spain, in response to some complaints submitted by SOLCOM (Association for Community solidarity and social inclusion of people with functional diversity). The report has had a substantial impact. A few months earlier, in February 2018, people from all over Spain had taken part in a workshop held at the Universidad de Málaga, as part of a research project entitled ‘Emerging Narratives about Inclusive Schools Based on the Social Model of Disability: Resistance, Resilience and Social Change’. The project aims to gather accounts of activist experiences from families and professionals who determinedly struggle to make schools places where all children are recognised through presence, participation, learning and success in the pre-compulsory and post-compulsory education stages. Both the Committee’s report and the statements made by relatives and activists at the workshop illustrated and bore witness to a systematic violation of many children’s right to education solely due to their disability.
SIN DERECHOS HUMANOS
Resumen
En junio de 2018, el Comité de los Derechos de las Personas con Discapacidad de las Naciones Unidas publicó un informe sobre el Sistema Educativo en España, en respuesta a algunas quejas presentadas por la asociación SOLCOM. El informe ha tenido un importante impacto. Unos meses antes, en febrero de 2018, un grupo de personas de toda España participamos en un Workshop celebrado en la Universidad de Málaga, como parte de un proyecto de investigación titulado ‘Narrativas emergentes sobre escuelas inclusivas basadas en el modelo social de discapacidad: resistencia, resiliencia y cambio social’. El objetivo del proyecto es recopilar narrativas de experiencias de activistas de familias y profesionales que luchan decididamente por hacer de las escuelas lugares donde toda la infancia sea reconocida a través de la presencia, la participación, el aprendizaje y el éxito en las etapas de educación pre-obligatoria y obligatoria. Tanto el informe del Comité como las declaraciones hechas por familiares y activistas en aquel encuentro ilustran y dan testimonio de una violación sistemática del derecho a la educación de muchos niños y niñas únicamente por razón de discapacidad.