Revista
Oxford Research Encyclopedia of Education

Fecha de publicación
2022

ISBN
9780190264093

Páginas
1-20

 

Inclusive education as a human right

Ignacio Calderón-Almendros & Gerardo Echeita-Sarrionandia

 

Abstract

Inclusive education has been internationally recognized as a fundamental human right for all, without exception. This international recognition seeks to address the dramatic inequality in current societies, since the enjoyment of the right to education for many disadvantaged people depends on it being inclusive. The recognition and enjoyment of this right requires a detailed analysis of the meaning and scope of inclusive education, as well as of the barriers and the main challenges faced.

The consideration of inclusive education as a right, with its moral and legal implications, has been achieved to a large extent thanks to the political impact of diverse association movements of people with (dis)abilities. Paradoxically, many students with disabilities continue to be systematically segregated into special schools and classrooms, which violates their right to inclusive education. There is therefore much to learn from this contradiction. A lot also needs to be done to ensure the equal dignity and rights of people that experience exclusion and segregation associated with gender, social class, sexual orientation, nationality, ethnicity, ability, etc.

To this end, it is important to conceptually delimit the neoliberal domestication of a profoundly transformative term. The historical evolution of the recognition of inclusive education as a human right needs to be understood. There is also a need to consider the strength of the scientific evidence supporting it in order to counter certain views that question its relevance, despite them having been soundly refuted. Untangling these knots enables a more situated and realistic analysis to address some of the problems to be tackled in the implementation of inclusive education. This is a social and political endeavor that must break away from the market-oriented logic in education systems. It involves accepting that it is a fundamental right to be guaranteed through collective responsibility.

Article contents

1. Educating in Unequal Societies
2. Delimiting Inclusive Education
3. The Struggle to See Inclusive Education Recognized as a Human Right
4. The Benefits of Inclusive Education According to International Research
5. Resistance in Real-Life Practices
6. Inclusive Education, Human Rights, and the Transformation of Schools
7. Further Reading
8. References

> In the Oxford Research Encyclopedia of Education website

  

LA EDUCACIÓN INCLUSIVA COMO DERECHO HUMANO

Resumen

La educación inclusiva ha sido reconocida internacionalmente como un derecho humano fundamental para todos, sin excepción. Este reconocimiento internacional pretende hacer frente a la dramática desigualdad existente en las sociedades actuales, ya que el disfrute del derecho a la educación para muchas personas desfavorecidas depende de que ésta sea inclusiva. El reconocimiento y disfrute de este derecho requiere un análisis detallado del significado y alcance de la educación inclusiva, así como de las barreras y los principales retos a los que se enfrenta. La consideración de la educación inclusiva como un derecho, con sus implicaciones morales y legales, se ha conseguido en gran medida gracias a la incidencia política de diversos movimientos asociativos de personas con (dis)capacidades.

Paradójicamente, muchos alumnos con discapacidad siguen siendo segregados sistemáticamente en escuelas y aulas especiales, lo que vulnera su derecho a la educación inclusiva. Por tanto, hay mucho que aprender de esta contradicción. También queda mucho por hacer para garantizar la igualdad de dignidad y derechos de las personas que sufren exclusión y segregación asociadas al género, la clase social, la orientación sexual, la nacionalidad, la etnia, la capacidad, etc.

Para ello, es importante delimitar conceptualmente la domesticación neoliberal de un término profundamente transformador. Es necesario comprender la evolución histórica del reconocimiento de la educación inclusiva como derecho humano. También es necesario considerar la solidez de las pruebas científicas que lo sustentan para contrarrestar ciertas opiniones que cuestionan su pertinencia, a pesar de haber sido refutadas con solidez. Desenredar estos nudos permite un análisis más situado y realista para abordar algunos de los problemas que hay que afrontar en la implantación de la educación inclusiva. Se trata de un esfuerzo social y político que debe romper con la lógica orientada al mercado en los sistemas educativos. Implica aceptar que es un derecho fundamental que debe garantizarse mediante la responsabilidad colectiva.

Índice.

Educar en sociedades desiguales
Delimitar la educación inclusiva
Presencia, participación y aprendizaje
La lucha por el reconocimiento de la educación inclusiva como derecho humano
Los beneficios de la educación inclusiva según la investigación internacional
La resistencia en la vida real
Educación inclusiva, derechos humanos y transformación de las escuelas
Más información
Referencias

> En la web the SOLCOM

Comparte: